Cookies op www.aerestrainingcentre.nl
Aeres gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Als leidinggevende biedt je richting, ruimte en ruggensteun in de ontwikkeling van medewerkers en team. Om richting te geven heb je zicht op de drijfveren en intrinsieke motivatie, daarnaast inspireer en motiveer je de medewerkers tot gedragsverandering vanuit voorbeeldgedrag. Je geeft medewerkers de ruimte om zich zelfstandig te ontwikkelen, om mee te denken en mee te beslissen. Daarnaast creëer je ruggensteun door vanuit verbinding en vertrouwen optimaal met elkaar samen te werken.
Om het programma aan te laten sluiten bij de vraag, wens en niveau van de leidinggevende heeft iedere deelnemer een individuele intake. Op basis van deze intakes wordt het programma verder vorm gegeven en op maat gemaakt.
Voor het bereiken van een optimaal leerresultaat bestaan de leiderschapsprogramma’s van het Bakery Sweets Center uit een combinatie van groepsgewijze en individuele interventies.
De leeractiviteiten zijn:
Locatie, data en kosten
De intakes en workshops zijn op één van de locatie van een BSC-lid.
Kosten per persoon: €1.500 minus 60% subsidie* = € 600,= per persoon.
*Kosten worden door de deelnemende partij voorgefinancierd, bij toekenning subsidie wordt 60% terugbetaald.
Inhoud leeractiviteiten
Intervisiesessies
Deelnemers gaan onder begeleiding in gesprek over ingebrachte casuïstiek. Elke leidinggevende brengt een dilemma of vraagstuk in rondom het leidinggeven aan wendbaar vakmanschap. Bijvoorbeeld een gesprek dat niet volgens plan verliep, een aankomend jaargesprek of een ander dilemma waar de leidinggevende tegenaan loopt. De groep reflecteert aan de hand van een gestructureerde methodiek en draagt oplossingen aan vanuit eigen expertise.
Coaching gesprekken
De leidinggevende zal aan de hand van een persoonlijke paspoort in gesprek gaan met de coach waarbij zijn persoonlijke ontwikkeling centraal staat. De leidinggevende formuleert zijn eigen doelstellingen en leerdoelen voor het leiderschapstraject. De leidinggevende reflecteert op zijn persoonlijke ontwikkeling en geformuleerde leerdoelen en bepaalt richting of leerdoelen voor de toekomst.
Thema 1: Ik en wendbaar vakmanschap
De leidinggevende krijgt inzicht in wendbaar vakmanschap en gaat aan de slag met zijn of haar eigen leiderschapskwaliteiten en competenties:
Welk voorbeeldgedrag wil of moet ik vertonen?
Thema 2: De kracht van communicatie
Je kunt het gedrag van je medewerker beïnvloeden door inzicht te hebben in hoe jij communiceert, maar ook hoe de ander communiceert.
Wat is jouw communicatiestijl? Wat is je kracht en je valkuil in communicatie?
Thema 3: Coachend leiderschap
In deze workshop staat coachend leiderschap centraal. Hoe kun je als leidinggevende medewerkers in beweging brengen zonder betuttelend te zijn en minder vanuit hiërarchie aan te sturen?
Oefening ‘voorbeeld zijn’ voor je team | medewerkers
Na dit trainingsprogramma heeft de leidinggevende meer inzicht wat wendbaar vakmanschap betekend voor de organisatie en haar medewerkers. Er is inzicht verkregen in eigen leiderschapskwaliteiten en competenties en is bewustzijn gecreëerd van de invloed, die een leidinggevende heeft op medewerkers. Daarnaast zijn de gespreksvaardigheden effectief getraind waardoor deze kunnen worden ingezet in de dagelijkse praktijk van de leidinggevende. Zij hebben hun competenties en vaardigheden getraind om doelgerichte preventieve gesprekken te voeren waarbij heldere werkafspraken worden gemaakt met behoud van een goede werkrelatie. Dit zal bijdragen aan de motivatie, betrokkenheid en ontwikkeling en daarmee duurzame inzetbaarheid van de medewerkers.