Dagindeling
- 9.30 uur – inloop koffie/thee
- 10.00-12.30 uur – inhoudelijk programma
- 12.30-13.30 uur – lunch (vegetarisch en biologisch(dynamisch))
- 13.30-17.00 uur – inhoudelijk programma
- 17.00-18.00 uur – avondmaal (vegetarisch en biologisch(dynamisch))
- 18.00-19.30 uur – verwerking, terugblik, eigen projecten
Opbouw van de opleiding
- Dag 1: Rol van de antroposofie en fenomenologie voor de bd-landbouw
- Dag 2: Verlevendigen van de bodem
- Dag 3: Rol van kosmische ritmes en de rol van het dier
- Dag 4: Bedrijfsorganisme en bedrijfsindividualiteit
- Dag 5: Betekenis van de bd-preparaten voor het verlevendigen en de veerkracht
- Dag 6: Sociale driegeleding en maatschappelijke innovaties
- Dag 7: Voedingskwaliteit
- Dag 8: Waarnemen, denken, voelen, handelen in de landbouw
Huiswerk
Er wordt verwacht dat cursisten tijdens de cursus aan een persoonlijk bd-ontwikkelingsvraagstuk werken. De cursusinhoud, cursusleiding en medecursisten zijn hierbij stap voor stap behulpzaam. Het kan vaag beginnen en langzaam steeds concreter worden en afronden in een heldere presentatie aan de groep. Daarnaast ontvangen de cursisten per lesdag informatie over een bepaald thema, die zij vooraf kunnen lezen, luisteren of bekijken.
Avondprogramma
’s Avonds staat de verwerking van de cursusdag centraal en ook je persoonlijke bd-vraag. Je onderzoekt of je iets verder bent gekomen met je persoonlijke vraag, en in hoeverre die vraag bijgeschaafd moet worden. Hierbij oefenen we hoe je in ontwikkeling kunt blijven en hoe je andere mensen over bd-landbouw kunt vertellen, ook na de cursus. Terugblikkend op de dag vertel je over nieuwe inzichten (hoofd), waar enthousiasme ontstond (hart) en waarmee je in je praktische werk meteen toepassingen ziet (handen).
Voorbeelden van persoonlijke werkvragen
Iedereen werkt met één persoonlijke werkvraag als oefenmateriaal. De vragen kunnen heel breed starten en door de cursus heen steeds concreter worden en wellicht (deels) beantwoord raken. De vragen zijn altijd IK-vragen, net als bij intervisie. Docenten en mede-cursisten zijn jouw sparringpartners om steeds meer puzzelstukjes aan elkaar te leggen en tot antwoorden te komen.
- Hoe kom ik van m’n gêne over preparaten af?
- Hoe kan ik Demeter-producten leveren die ook betaalbaar zijn voor mensen met een kleine beurs?
- Hoe leg ik mijn klanten in deze christelijke regio uit welke rol Steiner speelt bij ons bedrijf?
- Hoe verantwoord ik naar mijzelf dat ik dieren moet doden voor mijn voedsel?
- Ik erger me aan dogmatische bd-ers. Hoe word ik niet dogmatisch?