Didactisch en pedagogisch handelen

Docent met studenten
Als trainer of cursusleider ben je een expert op jouw vakgebied. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw kennis en vaardigheden ook daadwerkelijk kunt overbrengen op je cursisten? Het vereist meer dan alleen vakinhoudelijke kennis om een goede trainer te zijn. Didactische en pedagogische vaardigheden zijn minstens zo belangrijk.

In het kort

  • Aantal dagen/uur uur
  • Prijs € 975,00
  • Deelnemers cursisten

Goed om te weten

  • Dit ga je leren
    In deze cursus leer je hoe je op effectieve wijze kennis en vaardigheden overdraagt aan volwassen cursisten. Je krijgt inzicht in hoe volwassenen leren en hoe je hier als trainer op kunt aansluiten. Ook leer je hoe je cursisten motiveert en betrokken houdt. Verder maak je kennis met verschillende werkvormen en oefen je met het geven van activerende instructie. Zo worden jouw lessen boeiend en leerzaam voor je cursisten!
  • Voor wie?
    Voor iedereen die zijn of haar vakkennis- en vaardigheden over wil brengen op anderen door het geven van cursussen of (na)scholing. Bijvoorbeeld praktijkopleiders, cursusleiders, gastdocenten.
  • Kosten
    € 975,00
  • Inhoud van de cursus
    In de cursus Didactisch en Pedagogisch Handelen vergroot je jouw didactische en pedagogische vaardigheden. Je leert:

    • Kennis en vaardigheden op het gebied van basisdidactiek, gebaseerd op de sociaal-constructivistische visie op leren. De focus ligt op activerende didactiek tijdens het verstrekken van praktische instructie, onder andere door het toepassen van peerfeedback;
    • Kennis en vaardigheden op het gebied van pedagogiek. Onder andere het motiveren en begeleiden van cursisten;
    • Vaardigheden in het coachen van leerprocessen door middel van vraagstelling en gerichte feedback, gericht op het stimuleren van zelfreflectie en het reflectieve vermogen van de student;
    • Verschillende manieren om het leerproces van de cursisten te evalueren.
    Tussen de bijeenkomsten door voer je een aantal opdrachten uit. De ene keer bestaat een opdracht uit het maken van een cursusontwerp, de andere keer voer je een opdracht uit in de praktijk. Je gaat een aantal didactische vaardigheden uitproberen in je eigen cursus/les en neemt hiervan een deel op op video. In de bijeenkomsten bekijken we elkaars fragmenten en geven elkaar feedback.
  • Cursusprogramma

    Dagdeel 1

    • Effectief leren: hoe werken de hersenen, hoe leren mensen het best?
    • Een effectieve les ontwerpen en formuleren van leerdoelen
    • Activerende didactiek
    Dagdeel 2
    • Motiveren van je studenten
    • Het geven van praktijklessen met inzet van activerende didactiek
    • Activerend vragen stellen
    Dagdeel 3
    • Feedback op gemaakte video’s tijdens een les/cursus
    • Cursisten begeleiden bij het leren in de praktijksituatie
    • Coachen door middel van vragen stellen en feedback geven ter bevordering van het leren
    • Evalueren van het leerproces

Jouw docenten

  • Marije Bent

    Marije Bent

    Marije Bent is docentopleider en onderzoeker bij Aeres Hogeschool. Vanuit haar achtergrond in het onderwijs begeleidt zij (aankomende) docenten in hun professionele en didactische ontwikkeling. Binnen de lerarenopleidingen verzorgt zij onderwijs op het gebied van didactiek, pedagogiek, technologie en onderwijsontwerp. In haar werk en het onderzoek wat zij doet richt Marije zich op de vraag hoe docenten leren en hoe zij betekenisvol onderwijs kunnen ontwerpen, met oog voor de mogelijkheden die technologie daarbij biedt. Ze stimuleert studenten om kritisch en creatief te kijken naar hun eigen onderwijspraktijk en om vanuit reflectie en ontwerpgericht denken hun lessen verder te ontwikkelen.

Hulp nodig?

Kom je er niet uit? Geen probleem. Neem contact op met een van onze experts.

Partners van Aeres Training Centre